Πέμπτη, 21 Μαΐου 2009

«Αΐντα» του έρωτα και του θανάτου


της ΙΣΜΑΣ Μ.ΤΟΥΛΑΤΟΥ

Για μια παράσταση κλασική, ικανή ωστόσο να απευθυνθεί στον σύγχρονο θεατή, κάνει λόγο ο ισπανός σκηνοθέτης Ιγκνάθιο Γκαρθία Φερνάντες. Η όπερα του Βέρντι ανεβαίνει στο Ηρώδειο σε συμπαραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με την Αρένα της Βερόνας.
Ηρωισμός,ακραία μίση,πάθη και ίντριγκες,εξωτική ατμόσφαιρα αλλά και βαθιά αισθήματα που φτάνουν στα όρια της αυτοθυσίας συνθέτουν την υπόθεση της αριστουργηματικής «Αΐντας» του Βέρντι,η ιστορία της οποίας τοποθετείται στην Αίγυπτο των φαραώ.Το έργο- έξοχο δείγμα «μεγάλης όπερας» με πλούσιο θέαμα- θεωρήθηκε εξίσου σημαντικό και για τη θεματική του λιμπρέτου του όπου διαφαίνεται καθαρά η κοινωνική κατάσταση της αρχαίας Αιγύπτου της παρακμής,σύμφωνα με την οποία το ιερατείο είναι τόσο ισχυρό ώστε η εξουσία των φαραώ να εκμηδενίζεται μπροστά του.Η έντονα δραματική ατμόσφαιρα,οι συναισθηματικές κορυφώσεις αλλά και οι αριστοτεχνικά μελετημένες μελωδίες χάρισαν στον Βέρντι μία ακόμη θριαμβευτική επιτυχία.
Ο σκηνοθέτης υποστηρίζει πως θα δούμε μιαν «Αΐντα» έντονα ρομαντική και αυτό όχι μόνο από πλευράς ερωτισμού αλλά και από την άποψη του ακραίου, ως τον θάνατο, αγώνα των πρωταγωνιστών για τις επιθυμίες τους.«Αυτή η περίφημη και πολυσυζητημένη πυραμίδα», λέει,«είναι το σύμβολο του μεγέθους των ρομαντικών συναισθημάτων».Οι ήρωες, συνεχίζει, αγαπούν μέχρι θανάτου και πολεμούν με το ίδιο ακραίο πάθος. «Αυτή είναι άλλωστε και η ουσία του ρομαντισμού:να ζεις τα συναισθήματα ως το τέλος.Η Αΐντα ζει ανάμεσα στο καθήκον για την πατρίδα και το ερωτικό της πάθος. Θέλησα να φτιάξω μια ρομαντική ιστορία η οποία αρχίζει και τελειώνει ανάμεσα στην ηρωίδα του τίτλου και τον Ρανταμές: παρ΄ όλα όσα μεσολαβούν,καταφέρνουν να ξαναβρεθούν. Βεβαίως, δεν μιλάμε για happy end καθώς εν προκειμένω έχουμε να κάνουμε με μια τραγική ιστορία. Αυτό που μπορούμε να πούμεείναι πωςστη συγκεκριμένη περίπτωσηο θάνατος δεν είναι καταστροφή.Προτιμούν να πεθάνουν έχοντας ζήσει παρά να ζουν απλώς και μόνο επιβιώνοντας. Ο θάνατός τους έχει πολύ μεγαλύτερη αξία από τη ζωή της Αμνέριδος.Μέσα σε αυτό το πλαίσιο,η μουσική είναι ο μεγάλος πρωταγωνιστής. Γενικότερα, στη δουλειά μου, αυτό προσπαθώ:θέλω ο θεατής όχι απλώς να ακούει, αλλά να βλέπει τη μουσική επί σκηνής. Ενας λόγος παραπάνω σε αυτή την παράσταση που έχουμε δύο θαυμάσιες διανομές».

Οι παραστάσεις της «Αΐντας» στο Ηρώδειο θα δοθούν στις 24, 26, 27 και 28 Μαΐου.Ωρα έναρξης 21.00

ΑΡΘΡΟ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΜΕΝΟ ΑΠΟ ΤΟ ΒΗΜΑonline.



Ενα τραγούδι του Rino Gaetano για τη ΓΥΝΑΙΚΑ...

5 σχόλια:

  1. το θέμα του έρωτα όταν "ρέπει" προς το θάνατο, δηλαδή του απόλυτου έρωτα και της ενδεχόμενης ταύτισής τους,

    το κόκκινο είναι το χρώμα σου, σκορπιέ.

    καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Λες ναναι αυτό το χρώμα μου;
    Ίσως κάπου στο βάθος....

    Εγώ πάντως αγαπώ το γαλάζιο του Αιγαίου nyxterino.

    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. και συνεχίζω...

    "...Να ζεις τα συναισθήματα ως το τέλος"
    "Η Αΐντα ζει ανάμεσα στο καθήκον για την πατρίδα και το ερωτικό της πάθος" λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης.

    Αυτό είναι ο απόλυτος έρωτας ή η απόλυτη βάσανος; Υπάρχει διαφορά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. καμία.

    ταυτίζονται απολύτως.

    στο λέω υπεύθυνα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή